Thursday, February 4, 2010

Setakat mana tawakal kita?

"Salam, Saadah macam mana dengan adik usrah yang kita target itu, boleh tidak untuk dibawa ke program?" tanya Kak Wana.

"Salam kak. susahlah kak. Adik itu bila nak ajak buat usrah pun tidak datang. Macam tidak boleh bawa ke program sahaja" jawab Saadah.

"Aishh, mana boleh buat begitu. Jangan cepat putus asa. Cuba datang bilik dia tengok dan tanya masalah. Saadah kena letak harapan yang tinggi apabila hendak berdakwah".

"Baiklah kak, saya cuba".

Senario di atas pernah berlaku kepada saya. Mungkin juga pernah berlaku pada sahabat-sahabat yang lain. Kita mudah untuk berputus asa atau berputus harapan pada benda-benda yang tidak pasti. Kita juga betah sekali mengatakan kita sudah berusaha dan berserah kepada Allah sahaja tetapi setakat mana usaha kita. Adakah setakat hangat-hangat tahi ayam sahaja. Contohnya seperti senario di atas, apabila timbul masalah mad'u, adakah kita sudah berusaha sehingga ke akhirnya. Atau yang lebih teruk lagi kita langsung tidak berusaha tetapi sudah berserah segalanya kepada Allah.



Kalau kita melihat definisi tawakal itu sendiri ialah menyerahkan segala-galannya kepada Allah apabila menghadapi sesuatu.

Firman Allah;

"Barangsiapa yang menyerahkan diri kepada Allah, maka Allah akan mencukupinya". (At-Thalaq:3)

Islam sendiri mengajar kita agar berusaha atau berikhtiar terlebih dahulu dan barulah menyerahkan segalanya kepada Allah. Contohnya dalam berdakwah, kita tidak boleh memilih bulu. Kita hanya mengajak kebaikan kepada orang yang berpotensi besar dan mudah untuk berubah sahaja dan meminggirkan orang kita berasa tidak berpotensi besar dan susah untuk mengubahnya. Kita tidak tahu qada' dan qadar Allah kerana hidayah Allah terletak di tanganNya.

Tetapi apabila kita sudah melakukan yang terbaik dan bersungguh-sungguh, tetapi tidak mendapat keputusan yang tidak dijangkakan, di sinilah tawakal memainkan peranan. Dimana ia akan berfikir, terdapat hikmah disebalik keputusan yang dicapainya. Sesungguhnya Allah melihat kepada usaha seseorang itu dan bukan pada keputusannya.

No comments: